De beste productontwikkelaars werken niet bij jou!

De beste productontwikkelaars werken niet bij jou!

De beste productontwikkelaars werken niet bij jou!

Je dacht vast dat de beste productontwikkelaar in jouw bedrijf werkt. Jij weet immers het meeste van je producten en je bedrijf. Maar de beste productontwikkelaars weten niet eens dat ze stiekem voor jou werken. Het is namelijk je (potentiële) klant.

In de tweede blog van de reeks ByUS delen we onze succesvolle aanpak in productontwikkeling. Dat doe ik samen met Claudia Huppertz. We hebben bijna 10 jaar samengewerkt in de verzekeringsmarkt aan (door)ontwikkeling van producten & diensten en deze in de markt zetten. Van hele nieuwe productlijnen opzetten tot de doorontwikkeling van bestaande producten, toevoegingen aan het bestaande productenpallet en nieuwe markten verkennen. Onze succes formule … Laat je product door je klant ontwikkelen!

Inmiddels werken we al heel wat jaren niet meer samen, maar passen we dit principe nog steeds toe in ons dagelijks werk. We hebben onze best practices voor succesvolle productontwikkeling gebundeld in 7 tips:

1: Het gaat niet om het product!

Het gaat om je klant en het bieden van totaal concepten & oplossingen. We hebben producten of diensten altijd beschouwd als een product waarbij de dienstverlening en klantbeleving centraal staan. In ons geval hebben we verzekeringsproducten ontwikkeld die een bepaald probleem oploste voor een doelgroep. Maar het product was slechts één van de aspecten. Het gaat vooral ook over de dienstverlening en de beleving van je totale (product)concept dat maakt dat een klant je product afneemt en promoot. In ons geval dus een verzekeringsproduct dat aansluit bij de klantbehoefte met heldere voorwaarden, inclusief een keuzehulp, hulp bij vragen, een gemakkelijk en snel acceptatie proces met transparante communicatie, lage kosten, snelle uitkering, etc.

2: “People don’t buy what you do, they buy why you do it!”

Een quote van Simon Sinek in zijn TedTalk over de Golden Circle. De moeite waard om een keer te bekijken. Voor ons was de belangrijkste drijfveer dat we producten wilden ontwikkelen die echt iets toevoegen of oplossen in het dagelijks leven van onze klant. En die passie, enthousiasme en begrip voor het probleem van de klant, moest een rode draad zijn in alles wat we uitstraalden. Het gaat dus om waarom, hoe en wat je doet. En bij productontwikkeling denken we toch gauw alleen aan het ontwikkelen van wat we doen!

3: Borrel van ideeën, maar blijf in je kracht

Vaak borrelt het al een tijdje. Je ziet ontwikkelingen in de markt, je kijkt naar concurrenten of krijgt signalen van klanten dat er nieuwe vragen of wensen zijn. En dan kriebelt het, nieuwe ideeën komen op en je wilt zo snel mogelijk starten. Belangrijk is om de kern en kracht van je bedrijf niet uit het oog te verliezen. Ik schreef al eerder een blog over het belang van een Missie & Visie als kapstok. Toets of je idee daarbij aansluit, past het waar jij voor staat en hoe jij je klanten wilt bedienen? Welke ervaring wil je je klanten bieden als ze producten en diensten van jou afnemen? En kun je dat met je nieuwe idee waarmaken? Als het eigenlijk niet past bij de roots van je bedrijf en waar je met passie en enthousiasme in stapt, is het misschien de moeite niet waard.

4: Een product visie helpt

Een visie klinkt heel zwaar en tijdrovend, maar het is eigenlijk gewoon een A4-tje waar je een aantal onderwerpen langs loopt en een korte omschrijving geeft. Het is geen doel op zich, maar onze ervaring is dat het helpt bij je denkproces. Denk hierbij aan:

Doelgroep: Op wie richt je je? Voor welke doelgroep biedt het product een oplossing / is het geschikt en voor wie niet? Behoefte en wensen: Welk probleem los je op of aan welke behoefte van je doelgroep kom je tegemoet? Product: Wat zijn de 3 tot 5 unieke kenmerken? Zijn het product en de kenmerken goed uit te leggen aan de klant? Concurrentie: Wie zijn jouw concurrenten en wat bieden ze aan? Verkoopkanalen / distributie: Hoe ga je je product verkopen? Prijs: Biedt je product waar voor haar geld, toegevoegde waarde voor je doelgroep en (wat) zijn zij bereid ervoor te betalen? Dienstverlening: Welke dienstverlening biedt je aan? Bedrijfsdoelen: Hoe draagt je product bij aan de bedrijfsdoelen? Klantbeleving: Welk gevoel wil je dat je klanten overhouden als ze je product afnemen?

5: En nu naar de klant!

Nu al? Ja! Je wilt uiteraard goed beslagen ten ijs komen, maar stap niet in de valkuil van te lang blijven nadenken, uitwerken en het product al ontwikkelen. Pitch je gedachtelijn uit de productvisie in een vroeg stadium bij een aantal klanten. Ga in gesprek en vraag of ze meedenken, tips en opmerkingen geven. Heel simpel. Nodig ze gewoon op kantoor uit en drink een kop koffie. Onder het motto ‘fail fast’ wil je zo snel mogelijk weten en bijsturen als je niet op het goede spoor zit.

Kijk niet alleen naar het product, maar ook naar het totaal (product)concept. Toets of je klant dezelfde verwachtingen heeft over de dienstverlening en of het uitstraalt wat jij voor ogen had. Onze ervaring leert dat dit waardevolle feedback oplevert en mooie nieuwe ideeën. En … de eerste ambassadeurs heb je binnen, want degene die meedenkt is ook meer genegen om je product te promoten.

6: Lanceer een minimal viable product!

Terug naar de tekentafel om je idee aan te passen op basis van de feedback. En nu gaan we starten met het ontwikkelen. Onze tip is om eerst een minimal viable product oftewel een basis product met bepaalde kenmerken te ontwikkelen. Kijk tevens naar de minimale, maar randvoorwaardelijke dienstverlening om in een eerste lancering je product in de markt te zetten.

Lanceer vervolgens kleinschalig je product om te leren bij een kleine groep (potentiële) klanten. Neem de tijd om de vragen die binnenkomen te monitoren. Kijk hoe de introductie loopt. Ontstaan er knelpunten in je dienstverlening? Kortom verzamel data, voordat je opschaalt. En zorg dat de basis stabiel is. De klantfeedback geeft je waardevolle inzichten om je product aan te kunnen passen zodat het blijft aansluiten bij de klantbehoefte.

7: En nu?! Verbeteren, ontwikkelen en opschalen?

En nu komt het lastige stuk. Je hebt in de eerste lancering feedback en data verzameld. Zorg eerst dat de basis van je product en bijbehorende dienstverlening goed staat voordat je verder lanceert bij een grotere groep (potentiële) klanten. Heb je namelijk last van knelpunten in het proces, realiseer je dan hoe meer klanten hoe meer last je van de knelpunten krijgt. En dat leidt enorm af van het verbeteren en doorontwikkelen, maar zorgt er vooral voor dat je in de oplosmodus komt.

Als de basis staat, kun je opschalen en je product verder lanceren. Continue meten en monitoren blijft ook hier belangrijk, zodat je feedback blijft krijgen hoe het loopt. Op basis van deze feedback kun je je totaal (product)concept continue verbeteren.

Ondertussen kun je verder met het toevoegen van nieuwe product opties of extra dienstverlening. Toets bij elke toevoeging of het het gewenste effect heeft. Je hebt niks aan een product met toeters en bellen dat niet gebruikt wordt, maar wel tijd en energie van je bedrijf vraagt om het in de lucht te houden. En dat is zonde van je tijd.


Heb jij een idee, maar ben je aan het zoeken hoe je jouw ideeën omzet in concrete acties? Ik help je graag met een aanpak, vormgeven van een product visie of het opzetten van een co-creatie met je klant.

ByUS,

Claudia Huppertz & ByKIM