De kurk moet knallen!
De kurk moet knallen!
Tijd voor champagne na een succesvolle campagne!
Misschien denk je bij het woord campagne aan de Amerikaanse verkiezingen. En ja eigenlijk is dat precies wat het is. Campagne voeren om een resultaat te bereiken! Hoe doe je dat?
In marketingtermen is een campagne diverse marketingactiviteiten gebundeld, op elkaar afgestemd, doelgroep specifiek en meetbaar. Eigenlijk precies wat een presidentskandidaat in Amerika doet.
Startpunt: je propositie
In een campagne kijk je naar je propositie. Wat heb je te bieden? En voor welke doelgroep(en) geldt dat? Misschien verschilt dat wel per doelgroep en wil je het ene kenmerk van je product belichten bij doelgroep a en een ander kenmerk bij doelgroep b. Wat onderscheidt jou van een concurrent? Kortom waarom moet de klant bij jou zijn.
Bepalen van je doelgroep en kanaal
Je kijkt naar de kenmerken van je doelgroep. Misschien richt je je op ouderen, bedrijven in een specifieke branch, groepen met een bepaald probleem. Je onderzoekt hoe je je doelgroep het beste kan bereiken. Via een mailing? Of via social media kanalen. Om ze vervolgens met een aansprekende boodschap en beeld te benaderen. Wat wil je uitstralen. Warm en persoonlijk? Betrouwbaar en expert? Vaak wordt de call to action vergeten. Oftewel je wilt graag dat ze wat gaan doen. Je product kopen? Zich aanmelden? Abonnee worden?
Je doet het om een resultaat te behalen
In een campagneplan bekijk je al deze bovenstaande aspecten. Je stelt tevens vast wat je wilt bereiken met je marketingactiviteiten. Wil je meer omzet? Meer abonnees? Meer naamsbekendheid? Ook kijk je naar wat het betekent voor je bedrijf. Ga je meer telefoontjes krijgen? Is er genoeg voorraad? Zijn er genoeg collega’s die de bestellingen kunnen verzenden. Stel het wordt een succes. Hoe ga je dan snel opschalen. Wat als het niet aanslaat? Hoe stuur je bij. Be prepared!
Maar wat als je deze kennis nog niet hebt?
Begin met een hypothese: een voorlopige stelling met wat je verwacht te gaan bereiken. En test dan in kleine groepen je boodschap en het kanaal. Meet de resultaten en ga van daaruit verder. Je doet een campagne namelijk niet voor niks. Het zou zonde zijn als je je gehele doelgroep benaderd en de campagne blijkt niet aan te slaan.
Meten? Hoe dan?
Je wilt weten hoe succesvol je campagne is. Welke kanalen werken het beste bij welke doelgroep en met welke boodschap? Meet bijvoorbeeld het aantal bereikte (potentiële) klanten, website bezoeken, telefoontjes, klantervaringen, klachten, bestellingen, retouren, aanbevelingen etc. En vraag feedback aan je klanten. Zo kun je leren, ervaringscijfers verzamelen en een volgende communicatiemoment of campagne verbeteren. Meten is weten!
Terug naar de presidentskandidaat op campagne
Hij of zij is goed voorbereid met een boodschap voor de te winnen doelgroep. Imago is bepaald en het is duidelijk wat hij of zij te bieden heeft. Polls worden gedaan om te meten. Activiteiten zorgvuldig op elkaar afgestemd. Ieder moment geëvalueerd en verbeterd voor het uiteindelijke resultaat: Verkozen worden tot president van Amerika. Laat de champagne maar knallen! De campagne was een succes.