Knowledge waste

Knowledge waste

Kim Van Der Naald March 03, 2023
Knowledge waste

Kennis: de onderschatte investering

Het interessante van het wisselen van functie of organisatie is dat je stilstaat met oud-collega’s bij alles wat je hebt ervaren samen en aan nieuwe collega’s vertelt wat je allemaal hebt gedaan. En daarmee suddert al weken het fenomeen van ‘knowledge waste’ in mijn hoofd.

Toen ik namelijk mijn mappen aan het opruimen was, zag ik dat we meermaals het wiel opnieuw hebben uitgevonden. En met 1 druk op de knop is alles verwijderd. 15,5 jaar oftewel ruim 22.000 werkzame uren aan lessons learned, ervaringen, mislukte activiteiten, een opgedaan netwerk, kennis over verschillende onderwerpen en inzichten waar ik zelf maar een deel van gebruik. 22.000 uur gevat in 5.000 bestanden en 35.000 bewaarde mails van alle trajecten. (Oké, ik bewaar veel). De rest, dat zit verstopt in mijn hersenpan.

Eigenlijk zonde. Wat als we kennis nu eens in geld uitdrukken? Ieder uur ervaring in een uurtarief gevat. Dan is er wel een paar ton aan kennis geïnvesteerd. Wat als we kennis nu als kapitaal hadden gezien? Een investering in je bedrijf.

Massale knowledge waste

Dus ik vind het een interessant fenomeen: ‘Knowledge waste’. We verliezen of verspillen kennis en expertise die is opgedaan door individuen, teams of organisaties. Veelal te wijten aan onvoldoende documentatie, weinig overdrachtsmomenten, de huidige arbeidsmarkt, hybride en digitaal samenwerken, gevoel van tijdsgebrek en soms ook omdat kennis macht is. En het gebeurt op grote schaal is mijn conclusie.

In al die jaren heb ik gezien dat een gebrek aan kennisborgen en het onvoldoende met elkaar delen veel voorkomt en dat uiteenlopende redenen heeft: werken in je eigen teambubbel, snelle wisseling van teamleden, het is druk met de dagelijkse werkzaamheden of een soort van eigenwijsheid om het wiel zelf uit te vinden. Dit kan ertoe leiden dat waardevolle kennis en informatie verloren gaan en dat individuen en teams dezelfde problemen opnieuw moeten oplossen, waardoor de efficiëntie en productiviteit van een organisatie worden verminderd.

Het zit groei van individuen, teams en organisaties echt behoorlijk in de weg. Kennisborgen is dan toch (te) weinig onderdeel van onze dagelijkse way of working. Kennisdelen heeft meer aandacht nodig tussen individuen en teams. En elkaars kennis gebruiken is echt geen blijk van zelf gefaald hebben. We zijn misschien meer gericht op het eindresultaat dan op het leerzame proces en de opgedane kennis om tot iets te komen.

En nu dan?

Dus hoe zorg je dat je een cultuur hebt van kennisdeling en tijd maakt voor kennisborgen in de dagelijkse drukte? Hoe zorg dat de kennis gebruikt wordt? Hoe ga je kennis zien als waardevolle investering? Het fascineert mij in iedere geval. Ik ben er nog niet over uit. En wie weet is er nu iemand die dat leest en zijn of haar kennis daar over wilt delen…

Tips, voorbeelden… Ik hou me aanbevolen.

ByKIM