Van Visie… naar teamdoelen
Van Visie… naar teamdoelen
Een visie zonder concrete doelen is slechts een papiertje met loze kreten
Al zo lang ik me kan herinneren hou ik van doelen bereiken. Misschien ook wel ingegeven door het feit dat ik vroeger op hoog niveau heb gesport. Ik trainde 11 keer per week voor 2 sporten. Altijd met het doel een volgende wedstrijd beter te zijn voor mezelf en met mijn team. Want de goede tijd van afgelopen wedstrijd, is geen garantie dat je volgende week weer een medaille hebt.
Wat ik heb geleerd in teamsport, is dat hetzelfde doel voor ogen hebben verbindt en essentieel is. Als je weet wat je als team wilt bereiken, als je weet wat je zelf daaraan wilt bijdragen en je weet wat er voor nodig is, dan zit je in een lekkere flow. Geen discussies, geen scheve gezichten naar elkaar, maar knallen.
Ik pleit dus in mijn werk heel vaak voor het hebben van een Visie. Een ambitie die je wilt bereiken met elkaar binnen 1 a 2 jaar. Toch hoor ik nog regelmatig dat mensen er sceptisch over zijn. En ja, je hebt niks aan een visie als het geen handen en voeten heeft in je dagelijkse werk. Mijn ervaring is dat het vertalen naar teamdoelen helpt om je visie te bereiken. Sterker nog, een visie zonder concrete teamdoelen zijn slechts loze kreten op papier. Dus mijn tips in een aantal stappen:
Stap 1: Visie opschrijven
Kijk naar de komende 1 a 2 jaar en wat je voor klanten wilt bereiken en met welke producten je dat voor elkaar wilt krijgen. Welke waarde gaan je producten en diensten opleveren? Denk eens na over de guiding principles voor jouw producten en bijbehorende diensten. In de casus waar we afgelopen maanden aan hebben gewerkt, waren guiding principles bijvoorbeeld:
Onze producten zijn via selfservice te gebruiken door klanten Onze producten zijn (her) bruikbaar voor alle klanten Onze producten voldoen aan gestelde richtlijnen Onze producten worden samen met een afvaardiging van de klant ontwikkeld
Stap 2: Hoe draagt een team of afdeling hier aan bij?
In het voorbeeld werken 20 mensen aan de uitvoering van een bepaald product cluster met 6 producten. De ontwikkeling, uitvoering en beheer van deze 6 producten worden door 4 teams gerealiseerd. De Visie en de guiding principles gelden voor alle producten en teams, maar kunnen per team gespecificeerd worden of hebben in het ene team meer aandacht nodig dan het andere team.
Bijvoorbeeld: Voor product X gaat team 1 het komende jaar werken aan de doorontwikkeling in samenspraak met de klant. Voor product Y gaat team 2 aan de slag om minder maatwerk per klant te gebruiken, maar een generieker product te ontwikkelen die ook door alle klanten gebruikt kunnen worden.
Stap 3: Teamdoelen definiëren
Het helpt enorm om je als team twee vragen te stellen en te bediscussieren. De eerste vraag is: “Als het 31 december 2021 is, wat hebben we dan met z’n allen gerealiseerd?”. Het samen bespreken geeft inzicht in elkaars verwachtingen en ambities. Heel belangrijk om ruis op de weg naar je doel te voorkomen.
De tweede vraag is: “Hoe gaan we dat aanpakken?” Denk aan het voorbeeld om klanten meer via selfservice te laten doen. Een concreet doel kan zijn dat we als team naast gebruikersvriendelijke tools, ook instructiefilmpjes en documentatie hebben gemaakt. En alvast een goede tip… Kies maximaal 3 of 4 doelen om focus te houden.
Stap 4: Bijstellen van doelen
Niks is in beton gegoten. Je kunt dit niet in januari afspreken en er een heel jaar niet naar kijken. Zelf kijk ik ieder kwartaal naar de doelen en de haalbaarheid ervan. Er zijn immers genoeg ontwikkelingen. Ook dan kun je als team de koppen bij elkaar steken, de gestelde doelen eens tegen het licht houden en daar waar nodig bijstellen of aanscherpen.
Zo is een Visie niet een paar loze kreten, maar een ambitie die in je dagelijkse werk voelbaar is!
Heb je nog een goede tip om als team gefocust aan de slag te gaan? Deel het graag!
ByKim